METODOLOGI DAKWAH DALAM AL- QURAN.
Dak'wah
adalah untuk menjemput orang melalui kata-kata dan perbuatan da'I ke Islam,
memohon manhajnya, memeluk aqidahnya, dan melaksanakan syari'ahnya.
Kaedah-kaedah
dalam al-qur'an adalah seperti berikut:
1.
Kaedah al-hikmah
2.
Kaedah al-Maw'izah al-hasanah
3.
Kaedah al-Mujādalah
AL - HIKMAH.
“Sistem yang menyatu padukan di antara
teori dan praktikal dakwah secara selari mengikut kepada keadaan dan sasaran
dakwah dengan bijaksana”
Kata Al – Hikmah terulang sebanyak 210
kali dalam Al – Qur`an. Secara etimologi, kata ini bermaksud kebijaksanaan,
bagusnya pendapat atau pemikiran, ilmu, pengetahuan, kenabian, keadilan,
pepatah dan juga bermakna Al – Qur`an Al – Karim. Hikmah juga ditaksirkan Al -
llah, seperti dalam kalimah. Hikmah al – tasyri` atau ma hikmah zalika dan ditafsirkan
juga Al – Kalam atau ungkapan singkat
yang padat isinya.
Makna al – hikmah yang tersebar di dalam
al – qur`an di 20 tempat tersebut, secara ringkas, mengandungi 3 pengertian. Pertama,
al – hikmah dalam arti “menyelidiki segala-galanya dengan teliti dan mendalam
menggunakan sebab dan alasan”. Kedua al – hikmah yang bermakna “memahami rahsia
undang-undang niatnya”. Ketiga al – hikmah yang bermaksud “kenabian atau
nubuwwah”.
Adapun
kata Al – Hikmah dalam ayat menurut al- maraghi (W.1945) bermaksud perkataan
yang jelas disertai dalil atau hujah yang dapat memperjelaskan kebenaran dan
menghilangkan keraguan.
Dengan demikian, ungkapan Al – Hikmah ini
yang berlaku pada semua makhluk allah ini sesuai dengan perkembangan pemikiran,
dan budaya yang dapat diterima oleh orang yang berpikiran sederhana serta
menjangkau orang yang lebuh tinggi pengetahuannya. Sebab, yang dipanggil adalah
fikiran, perasaan, dan kemahuan. Dengan begitu, difahamkan bahawa Al – Hikmah bermakna
meletakkan sesuatu pada tempatnya dan juga tujuan yang dikehendaki dengan cara
yang mudah dan bijaksana.
AL
– MAW`IZAH AL – HASANAH.
Dakwah kedua yang terkandung dalam
QS.Al – Nahl (16) ayat 125 adalah kaedah Al – Maw`izat Al – Hasanah. Maw`izat
yang bermaksud nasihat. Juga bermaksud menasihati dan mengingati akibat suatu
perbuatan, diberitahu untuk mematuhi dan memberikan kehendak untuk patuh. Kata maw`izat
disebut di dalam al – quran sebanyak 9 kali. Kata ini bermaksud nasihat yang memiliki
ciri khusus, kerana mengandungi al – haq (kebenaran), dan penjajahan antara akidah dan akhlak dan mengandungi
nilai – nilai universal. Kata al – hasanah bertentangan dengan sayyi`ah, dapat
difahami bahawa maw`izah dapat menjadi kebaikan dan boleh juga menjadi keburukan.
ü Ia
merupakan cara dakwah yang disenangi kerana ia mendekatkan manusia kepada
kebenaran dan tidak menjauhkannya daripada dakwah.
ü Memudahkan
dan tidak menyusahkan.
ü Ia dapat
masuk ke dalam hati dengan penuh kelembutan tetapi tegas dalam hal-hal
larangan.
ü Ia tidak
memburuk-burukkan atau menjatuhkan maruah dan membongkar kesalahan orang lain.
Kaedah dakwah berbentuk nasihat ini dijumapi
di dalam al – quran dengan memakai kalimah – kalimah yang menyentuh hati untuk membimbing
manusia kepada idea yang dikehendakinya, seperti nasihat luqman al – hakim kepada
anaknya, tetapi, nasihat al – qur`an itu menurut quraaish shihab, tidak banyak
manfaatnya jika tidak disertai dengan contoh penasihat itu sendiri. Dalam hal
ini, Rasulullah saw, yang patut dijadikan rujukan kerana pada diri beliau telah
terkumpul segala macam keistimewaan sehingga orang – orang yang mendengar
ajarannya dan melihat cara ajarannya itu
pada diri beliau sehingga terdorong unutk yakin dengan ajarannya dan
mencontohinya.
Mau`izah disifatkan dengan hasanah (yang
baik). Menurut quraish, kerana nasihat itu ada yang baik dan ada yang tidak
baik. Nasihat yang buruk boleh dikatakan disebabkan isinya memang tidak baik, di
samping itu, ia juga dipandang buruk manakala disampaikan oleh orang yang tidak
dapat diteladani.
Kaedah penyebaran al-maw'izah
al-hasanah adalah cara penyampaian yang lebih disukai, membawa mereka lebih
dekat kepadanya dan tidak menbuang mereka, mudah dan tidak sukar. Singkatnya,
ia adalah satu kaedah yang mengagumkan objek dakwah bahawa peranan mubaligh
adalah sebagai sahabat yang suka, dan yang mencari segala perkara yang memberi
manfaat kepadanya dan menjadikannya bahagia.
Seorang da'i selain memberikan
nasihat kepada orang lain, juga kepada diri mereka sendiri dan keluarga mereka,
mesti terlebih dahulu menasihati diri mereka sendiri dan keluarga mereka baru
orang lain. Nasihat juga harus disertai dengan contoh-contoh konkrit dengan
niat untuk ditiru oleh orang yang diberi nasihat, sebagaimana yang dilakukan
oleh Nabi Muhammad (sallallahu 'alaihi wa sallam). Seperti pelaksanaan doa dan
sebagainya. Di samping itu, difahami juga bahawa dakwah tidak hanya
menyampaikan teori, tetapi juga amalan sebenar yang dilakukan oleh da'i itu
sendiri.
AL
– MUJADALAH.
Maksud Al – Mujadalah dari
segi Bahasa ialah diskusi,debat atau dialog. Kata diskusi diulang sebanyak 20
kali dengan pelbagai bentuk di beberapa tempat di dalam al – qur`an.
ü Berdiskusi dan berdialog agar mereka patuh
dan tunduk serta bukan bertujuan mencari kemenangan tetapi menyampaikan
kebenaran.
Dalam
melaksanakan dakwah secara Al-Mujadalah ini, seorang da’i selain daripada
menguasai ilmu Islam juga hendaklah menahan diri daripada bersikap emosional dalam
mengemukakan hujahnya.
Sikap
menyinggung perasaan dan keyakinan orang lain akan menyebabkan dakwahnya gagal.
Seorang
da’i juga hendaklah bersikap lemah lembut dan menghargai pendapat orang lain
sehingga wujud suasana yang baik di medan diskusi.
Firman
Allah, "Dan ceritakan mereka dengan cara yang baik," dialog dengan
mereka dengan ucapan lembut, halus, dan sopan, kerana perintah Allah kepada Musa
dan Harun ketika dikirim kepada Firaun, sebagaimana dikatakan, "Kemudian
kamu berdua berbicara dengan dia dengan kata-kata lembut, semoga dia mengingat
atau ketakutan. "(Taha: 44) [4]
Dari kata-kata itu, yang
merujuk kepada makna perbincangan itu mempunyai tiga objek, iaitu: untuk
membantah (1) menyembunyikan kebenaran, (2) mempunyai pengetahuan atau ahli kitab,
(3) minat peribadi di dunia. Dari pelbagai objek dak'wah dalam perbincangan,
akan difokuskan pada objek yang mempunyai pengetahuan. Membincangkan dengan
objek jenis ini memerlukan pemikiran yang cukup dan pemahaman saintifik yang
mencukupi. Kerana, Al-Qur`an memerintahkan orang dengan istilah ahsan (dengan
cara yang terbaik). Jidal disampaikan dengan ahsan (yang terbaik) yang
menunjukkan jidal mempunyai tiga bentuk, beberapa yang baik, yang terbaik dan
yang buruk.
Sayyid Qutb memberikan
penjelasan mengenai kaedah dakwah ini; Khotbah dengan al-mujah adalah bi
allatiy hiya ahsan adalah dak'wah yang tidak mengandung unsur-unsur perdebatan,
licik dan keburukan, sehingga membawa perdamaian dan bantuan untuk
memperjuangkan. Tujuan perdebatan bukan untuk mencapai kemenangan, tetapi
penerimaan dan penyampaian kepada kebenaran. Jiwa manusia mengandungi unsur
kebanggaan, dan ia tidak dapat ditanggung oleh penolakan bersama, kecuali
dengan cara yang halus sehingga tidak ada yang merasa kalah. Dalam diri manusia
bercampur antara pendapat dan harga diri, tidak ada niat untuk tidak mengakui
pendapat mereka, kehebatan dan kehormatan mereka. Perdebatan yang baik adalah perdebatan yang dapat
mengurangkan kesombongan, dan pihak yang berpendapat bahawa maruah dan
kehormatan mereka tidak tersinggung. Malah, penyebar tidak bermaksud apa-apa
pun, kecuali untuk mendedahkan kebenaran teras dan menunjukkan ke arah itu, di
jalan Allah, bukan dengan cara kemenangan pendapat lain dan kekalahan pendapat.
Comments
Post a Comment