METODOLOGI DAKWAH DALAM AL- QURAN.


"Segala puji bagi Allah yang telah menciptakan manusia beserta isinya".

Dak'wah adalah untuk menjemput orang melalui kata-kata dan perbuatan da'I ke Islam, memohon manhajnya, memeluk aqidahnya, dan melaksanakan syari'ahnya.
Kaedah-kaedah dalam al-qur'an adalah seperti berikut:
1. Kaedah al-hikmah
2. Kaedah al-Maw'izah al-hasanah
3. Kaedah al-Mujādalah


AL - HIKMAH.

“Sistem yang menyatu padukan di antara teori dan praktikal dakwah secara selari mengikut kepada keadaan dan sasaran dakwah dengan bijaksana”

       Kata Al – Hikmah terulang sebanyak 210 kali dalam Al – Qur`an. Secara etimologi, kata ini bermaksud kebijaksanaan, bagusnya pendapat atau pemikiran, ilmu, pengetahuan, kenabian, keadilan, pepatah dan juga bermakna Al – Qur`an Al – Karim. Hikmah juga ditaksirkan Al - llah, seperti dalam kalimah. Hikmah al – tasyri` atau ma hikmah zalika dan ditafsirkan juga Al – Kalam  atau ungkapan singkat yang padat isinya. 

       Makna al – hikmah yang tersebar di dalam al – qur`an di 20 tempat tersebut, secara ringkas, mengandungi 3 pengertian. Pertama, al – hikmah dalam arti “menyelidiki segala-galanya dengan teliti dan mendalam menggunakan sebab dan alasan”. Kedua al – hikmah yang bermakna “memahami rahsia undang-undang niatnya”. Ketiga al – hikmah yang bermaksud “kenabian atau nubuwwah”.

       Adapun kata Al – Hikmah dalam ayat menurut al- maraghi (W.1945) bermaksud perkataan yang jelas disertai dalil atau hujah yang dapat memperjelaskan kebenaran dan menghilangkan keraguan.

        Dengan demikian, ungkapan Al – Hikmah ini yang berlaku pada semua makhluk allah ini sesuai dengan perkembangan pemikiran, dan budaya yang dapat diterima oleh orang yang berpikiran sederhana serta menjangkau orang yang lebuh tinggi pengetahuannya. Sebab, yang dipanggil adalah fikiran, perasaan, dan kemahuan. Dengan begitu, difahamkan bahawa Al – Hikmah bermakna meletakkan sesuatu pada tempatnya dan juga tujuan yang dikehendaki dengan cara yang mudah dan bijaksana.
  

AL – MAW`IZAH AL – HASANAH.

          Dakwah kedua yang terkandung dalam QS.Al – Nahl (16) ayat 125 adalah kaedah Al – Maw`izat Al – Hasanah. Maw`izat yang bermaksud nasihat. Juga bermaksud menasihati dan mengingati akibat suatu perbuatan, diberitahu untuk mematuhi dan memberikan kehendak untuk patuh. Kata maw`izat disebut di dalam al – quran sebanyak 9 kali. Kata ini bermaksud nasihat yang memiliki ciri khusus, kerana mengandungi al – haq (kebenaran), dan penjajahan    antara akidah dan akhlak dan mengandungi nilai – nilai universal. Kata al – hasanah bertentangan dengan sayyi`ah, dapat difahami bahawa maw`izah dapat menjadi kebaikan dan boleh juga menjadi keburukan.

ü  Ia merupakan cara dakwah yang disenangi kerana ia mendekatkan manusia kepada kebenaran dan tidak menjauhkannya daripada dakwah.
ü  Memudahkan dan tidak menyusahkan.
ü  Ia dapat masuk ke dalam hati dengan penuh kelembutan tetapi tegas dalam hal-hal larangan.
ü  Ia tidak memburuk-burukkan atau menjatuhkan maruah dan membongkar kesalahan orang lain.

            Kaedah dakwah berbentuk nasihat ini dijumapi di dalam al – quran dengan memakai kalimah – kalimah yang menyentuh hati untuk membimbing manusia kepada idea yang dikehendakinya, seperti nasihat luqman al – hakim kepada anaknya, tetapi, nasihat al – qur`an itu menurut quraaish shihab, tidak banyak manfaatnya jika tidak disertai dengan contoh penasihat itu sendiri. Dalam hal ini, Rasulullah saw, yang patut dijadikan rujukan kerana pada diri beliau telah terkumpul segala macam keistimewaan sehingga orang – orang yang mendengar ajarannya dan melihat cara ajarannya  itu pada diri beliau sehingga terdorong unutk yakin dengan ajarannya dan mencontohinya.

           Mau`izah disifatkan dengan hasanah (yang baik). Menurut quraish, kerana nasihat itu ada yang baik dan ada yang tidak baik. Nasihat yang buruk boleh dikatakan disebabkan isinya memang tidak baik, di samping itu, ia juga dipandang buruk manakala disampaikan oleh orang yang tidak dapat diteladani.

          Kaedah penyebaran al-maw'izah al-hasanah adalah cara penyampaian yang lebih disukai, membawa mereka lebih dekat kepadanya dan tidak menbuang mereka, mudah dan tidak sukar. Singkatnya, ia adalah satu kaedah yang mengagumkan objek dakwah bahawa peranan mubaligh adalah sebagai sahabat yang suka, dan yang mencari segala perkara yang memberi manfaat kepadanya dan menjadikannya bahagia.

            Seorang da'i selain memberikan nasihat kepada orang lain, juga kepada diri mereka sendiri dan keluarga mereka, mesti terlebih dahulu menasihati diri mereka sendiri dan keluarga mereka baru orang lain. Nasihat juga harus disertai dengan contoh-contoh konkrit dengan niat untuk ditiru oleh orang yang diberi nasihat, sebagaimana yang dilakukan oleh Nabi Muhammad (sallallahu 'alaihi wa sallam). Seperti pelaksanaan doa dan sebagainya. Di samping itu, difahami juga bahawa dakwah tidak hanya menyampaikan teori, tetapi juga amalan sebenar yang dilakukan oleh da'i itu sendiri.



AL – MUJADALAH.

            Maksud Al – Mujadalah dari segi Bahasa ialah diskusi,debat atau dialog. Kata diskusi diulang sebanyak 20 kali dengan pelbagai bentuk di beberapa tempat di dalam al – qur`an.

ü  Berdiskusi dan berdialog agar mereka patuh dan tunduk serta bukan bertujuan mencari kemenangan tetapi menyampaikan kebenaran.

          Dalam melaksanakan dakwah secara Al-Mujadalah ini, seorang da’i selain daripada menguasai ilmu Islam juga hendaklah menahan diri daripada bersikap emosional dalam mengemukakan hujahnya.
Sikap menyinggung perasaan dan keyakinan orang lain akan menyebabkan dakwahnya gagal.
Seorang da’i juga hendaklah bersikap lemah lembut dan menghargai pendapat orang lain sehingga wujud suasana yang baik di medan diskusi.

Firman Allah, "Dan ceritakan mereka dengan cara yang baik," dialog dengan mereka dengan ucapan lembut, halus, dan sopan, kerana perintah Allah kepada Musa dan Harun ketika dikirim kepada Firaun, sebagaimana dikatakan, "Kemudian kamu berdua berbicara dengan dia dengan kata-kata lembut, semoga dia mengingat atau ketakutan. "(Taha: 44) [4]

           Dari kata-kata itu, yang merujuk kepada makna perbincangan itu mempunyai tiga objek, iaitu: untuk membantah (1) menyembunyikan kebenaran, (2) mempunyai pengetahuan atau ahli kitab, (3) minat peribadi di dunia. Dari pelbagai objek dak'wah dalam perbincangan, akan difokuskan pada objek yang mempunyai pengetahuan. Membincangkan dengan objek jenis ini memerlukan pemikiran yang cukup dan pemahaman saintifik yang mencukupi. Kerana, Al-Qur`an memerintahkan orang dengan istilah ahsan (dengan cara yang terbaik). Jidal disampaikan dengan ahsan (yang terbaik) yang menunjukkan jidal mempunyai tiga bentuk, beberapa yang baik, yang terbaik dan yang buruk.

         Sayyid Qutb memberikan penjelasan mengenai kaedah dakwah ini; Khotbah dengan al-mujah adalah bi allatiy hiya ahsan adalah dak'wah yang tidak mengandung unsur-unsur perdebatan, licik dan keburukan, sehingga membawa perdamaian dan bantuan untuk memperjuangkan. Tujuan perdebatan bukan untuk mencapai kemenangan, tetapi penerimaan dan penyampaian kepada kebenaran. Jiwa manusia mengandungi unsur kebanggaan, dan ia tidak dapat ditanggung oleh penolakan bersama, kecuali dengan cara yang halus sehingga tidak ada yang merasa kalah. Dalam diri manusia bercampur antara pendapat dan harga diri, tidak ada niat untuk tidak mengakui pendapat mereka, kehebatan dan kehormatan mereka. Perdebatan yang baik adalah perdebatan yang dapat mengurangkan kesombongan, dan pihak yang berpendapat bahawa maruah dan kehormatan mereka tidak tersinggung. Malah, penyebar tidak bermaksud apa-apa pun, kecuali untuk mendedahkan kebenaran teras dan menunjukkan ke arah itu, di jalan Allah, bukan dengan cara kemenangan pendapat lain dan kekalahan pendapat.

           Dalam melaksanakan dak'wah dengan model perbincangan ini, da'i, selain harus menguasai ajaran Islam dengan baik, juga harus menahan diri dari sikap emosional dalam perdebatan. Dia tidak boleh menyinggung perasaan dan kepercayaan orang lain, kerana ia akan merugikan da'i, sehingga usaha dak'wah gagal. Yang paling baik adalah bahawa da'i dapat menjadi lembut dan menghormati pendapat perbincangan orang lain untuk mewujudkan suasana kondusif dalam bidang perbincangan. Ayat ke-125 surat An-Nahl menggambarkan bahawa perdebatan itu mestilah untuk mendedahkan kebenaran sebagai benar dan kepalsuan sebagai sia-sia di hadapan seorang lelaki yang tetap bersemangat dengan ketidaktahuannya dan penentangan kuat walaupun jelas kebenaran di antara kejahatan seperti matahari jelas di siang hari . Caranya adalah untuk memecahkan hujah kesombongan, menyerang hujah kesombongan, dan untuk mendedahkan kejahatan dengan hujah-hujah yang benar di sebelah kanan dan akar, dan kemudian kebenaran diasaskan berdasarkan hujah atau dalil yang tepat. Inilah intipati perdebatan yang dikehendaki oleh Allah SWT.

Comments

Popular posts from this blog

Metodologi Gaya Persembahan Isi Dakwah

Pengenalan Kepada Al Quran